Welkom bij Tour-Challenge!

Aantal ploegen : 622, Managers online : 0

Forum - Aangepast prijzengeld/sponsorcontract

Categorieën > Overig > Aangepast prijzengeld/sponsorcontract
Pagina 1 van 2 : 12>
15/01/2012, 19:31
#1

Johnny Q. Kuch offline

Posts: 501
Reeks: 6.21

Ik zou graag even willen polsen naar de mening van andere managers over dit onderwerp.

Door een aanpassing van vorig seizoen of 2 seizoenen geleden (dat weet ik niet meer juist), worden er punten uitgedeeld aan de eerste 20 renners (i.p.v. de eerste 10). Maar een sponsorcontract geeft enkel geld voor winnaar, top 10 en wekelijks constante. Dus de eerste 20 renners geven punten voor promotie/degradatie, maar enkel eerste 10 renners leveren echt geld op (door het sponsorcontract). Renners op plaatsen 11 tot 20 leveren dus redelijk wat punten op, maar amper geld. Ook op het einde van het seizoen ben je er niets mee, want dan leveren enkel top-5, -10 renners in de klassementen geld op. In de lagere reeksen zal het verschil van geld tussen top 10 of top 20 renners wellicht kleiner zijn, maar daarom op lange termijn niet minder belangrijk.
Nu mijn voorstel, waar absoluut over gediscussieerd mag worden, graag zelfs (iedereen zal hierover zijn mening wel hebben) .

Graag zou ik een aanpassing van zowel prijzengeld als het sponsorcontract gezien. Voor sponsorcontract: geld voor top 20 i.p.v. top 10 plaats (dus ook minder geld dan, omdat er ook meer renners top 20 dan top 10 kunnen halen). Ook vind ik geld voor podium of top 5 een mooie aanpassing. Een top 3 mag na een rit toch ook het podium op (beter voor sponsors en 2de en 9de plaats is toch mooier dan 5de en 6de). Of dat het om een verplichte omschakeling (huidig sponsorcontract, maar omgerekend) of dat nieuwe contracten die getekend kunnen worden, aanpast zijn. Dat maakt mij niet veel uit. Voor punten (en dus gekoppeld prijzengeld), vind ik winnaar, podium en top-5 belangrijker dan top 20. Nu is er een rechtlijnige verdeling van plaats 1 naar 20, de winnaar krijgt 20 punten, nummer 20 krijgt er 1. Een verdeling van bijvoorbeeld: 30 26 22 19 17 15 14 13 12 ... zou ik logischer vinden.

Deze rit zat ik bvb niet in de kopgroep die uit het peloton kon ontsnappen (van 4 renners), vlak na de ontsnapping stond dit bericht in het verslag: "Het peloton laat deze renners al dan niet bewust wegrijden." Aangezien minstens een van mijn renners in zowat iedere ontsnappingspoging van meer de 2 renners mee was, best wel frustrerend. Maar ik word uiteindelijk 6de en 7de, dus heb ik absoluut geen reden om te klagen. Want dat is evengoed als 2de en 10de, maar dat is uiteindelijk toch niet logisch. Alsook eindig ik niet graag tussen plaats 11 en 20, want amper geld. Met het huidige systeem zal ik veel liever 3de in de competitie eindigen zonder zo'n plaatsen, dan 2de met veel van die plaatsen (of degraderen, dan nipt degradatie vermijden) . Dat is misschien een beetje persoonlijk, want in reeks 2 is promotie daarom geen cadeau. Door de nieuwe regel (10 vaste renners in een ronde), is mijn ploeg mijns inziens geen 1ste reeks waard. Anders zou ik wel eens vol voor promotie gaan, nu ben ik heel blij met de promotie net te missen. Hopelijk komt mijn kans nog wel, want ik zou natuurlijk wel heel graag gaan. Maar niet om kansloos te degraderen het seizoen erna. Daarmee wil ik wel niets afdoen van het resultaat van de ploegen die naar 1ste zijn gepromoveerd (terecht volgens mij) en wens hen ook het beste toe.

Maar dus graag een hele discussie over het onderwerp: prijzengeld en sponsorcontract.

15/01/2012, 20:37
#2

Mathspurt offline

Posts: 3099
Reeks: 6.2

Enkele spontane gedachten:
Renners tussen 10 en 20 brengen punten op maar geen sponsorgeld: dat is eigenlijk een bewuste keuze:
*klassementsrenners konden vroeger nauwelijks voor regelmaat kiezen: ze moesten altijd aanvallen, want enkel op die manier konden ze punten, geld en vooral tijd nemen. Dat ging toen, omdat vorm geen rol speelde, maar realistisch was het niet. Nu speelt vorm wel een rol, dus moet een klassementsrenner de ritten uitkiezen waarin hij tijd neemt, maar in de andere ritten moeten ze controlerend rijden en energie sparen. Veel logischer natuurlijk, maar dat betekent wel dat ze misschien een mooie tijd rijden, maar geen punten pakken voor het team, en zo konden teams die enkel op ritzeges gokten, en helemaal niet naar een klassement keken, veel meer punten pakken met elke week een andere kopman (zelfs als er maar 10 renners rijden). Dat zou een waardevollere prestatie (een goed klassement rijden), minder waarderen dan gewoon veel ritten winnen (of vrij vertaalt: de groen trui belangrijker maken dan de gele). Daarom is het goed om de top 20 punten te geven, zodat de klassementsrenners ook in een controlerende rol kunnen punten nemen. Het stimuleert teams ook om niet steeds alles of niets te spelen (alles op de eigen specialiteit, niets op de andere), maar strijd te leveren op alle fronten (alles op de specialiteit, maar zeker geen ritten (en dus de nodige skills ervoor) verwaarlozen), want ook een 15e plaats in een rit die niet op het geliefkoosde terrein ligt, brengen punten op, en die kunnen het verschil maken.
*Het sponsorgeld van top10 naar top20 brengen is bewust niet gedaan omdat het eigenlijk onzin is om voor een sponsor een 4e plaats te vergelijken met een 17e: die 17e plaats kan heel belangrijk zijn voor een team (dus punten), maar de renner in kwestie gaat hiermee geen zendtijd krijgen, of aandacht trekken van de media: daar gaat het om voor sponsors: in beeld zijn.

Binnen de huidige regeling zou ik dus ook niets veranderen.

Wat voor mij wel bespreekbaar is, is gaan naar een andere indeling, die werkt met gradaties: winst en trui->podium->top x->geen prestatie
Zo'n indeling is heel logisch, maar die zou wel een stuk spelelement wegnemen. Met een dergelijke logische indeling is er geen reden meer om met een random-factor te werken: de zichtbaarheid is voor elk team hetzelfde bij eenzelfde prestatie: het sponsorgeld zou dan volgens vaste barema's kunnen afhankelijk van het reeksniveau (winst op niveau 1 trekt meer aandacht dan winst op niveau 5). Heel logisch allemaal, maar op dit ogenblik heeft iedereen een keuze: kiezen tussen een sponsor die regelmaat belangrijk vind (top10) die winst belangrijk vind of die ook geld geeft zonder prestaties, of eentje die 1of 2 hiervan combineert: de kunst is dan een sponsor te kiezen die het best past bij de prestaties die je van je team verwacht. Dat is een extra spelelement dat op zich niet hoeft voor mij, maar dat ik wel fijn vind: ten slotte is het ook een kwaliteit van een goede manager om de kwaliteiten van z'n team goed in te schatten...

17/01/2012, 10:47
#3

Mathspurt offline

Posts: 3099
Reeks: 6.2

Deze discussie lijkt te zijn stilgevallen voor ze begonnen is: ik had eigenelijk gehoopt op voorstellen die het beste van de twee combineren?

17/01/2012, 14:01
#4

Onbekend team offline

Posts: 392
Reeks: -INF.1

het lijkt er wel op of het forum even is stilgevallen.

Ik vind dat het nu goed is.

Maar dat idee van Math is ook wel leuk

17/01/2012, 14:59
#5

Onbekend team offline

Posts: 1103
Reeks: -INF.1

nieuwe regeling sponsorgeld-niet mee eens
nieuwe puntenregeling-mee eens

17/01/2012, 20:14
#6

Mathspurt offline

Posts: 3099
Reeks: 6.2

Welk idee?

Op dit ogenblik ben ik tevreden hoor...

17/01/2012, 20:20
#7

bjell offline

Posts: 566
Reeks: 1.1

Vin wel als je de punten,berg,of leiders trui hebt in een ronde.Daar een aparte geld bonus moet voor krijgen.

17/01/2012, 20:21
#8

bjell offline

Posts: 566
Reeks: 1.1

per wedstrijd

17/01/2012, 21:18
#9

shadowX offline

Posts: 1179
Reeks: 6.4

Ik denk dat ik me aansluit bij Bell, een kleine geldbonus voor het dragen van de truien lijkt mij in het echt ook veel geld op te leveren. Aangezien een ploeg dan in de belangstelling staat zal deze meer geld moeten ontvangen.

17/01/2012, 21:28
#10

Johnny Q. Kuch offline

Posts: 501
Reeks: 6.21

Waar ik eigenlijk naar doel is een betere beloning/vergoeding van top-x plaatsen. Voor overwinningen is er een bonus via sponsor, maar voor de rest maakt het vaak niet zo veel verschil of je nu 3de of 7de eindigt in een rit. Met een sponsorcontract dat goed betaalt per top 10 plaats, is het zelfs (veel) beter om 9de en 10de te eindigen, dan 2de of 3de.
Zoals Mathspurt zei: "die 17e plaats kan heel belangrijk zijn voor een team (dus punten), maar de renner in kwestie gaat hiermee geen zendtijd krijgen, of aandacht trekken van de media: daar gaat het om voor sponsors: in beeld zijn." In een gemiddelde rit betwijfel ik of renners die onder plaats 6 of 7 toekomen vaak in beeld zijn geweest en top-3 mag erna nog eens het podium op.
Daarom 2 suggesties voor deze situatie:
Of het puntensysteem bij te werken, met meer ruimte tussen renners die hoog eindigen. Dat levert dan ook meer geld op voor renners die hoog eindigen of minder voor renners die lager eindigen. (Maar dat zag Mathspurt blijkbaar niet zitten)
Of een aanpassing in het sponsorcontract, dat moet daarom geen standaardcontract voor iedereen te zijn. Zou volgens mij ook kunnen met een 4de variabele in te brengen i.p.v. 3 nu.
Sponsorcontract: Bvb:
Overwinning:
Per podiumplaats:
Per top 10 plaats:
Per week:

17/01/2012, 21:41
#11

Mathspurt offline

Posts: 3099
Reeks: 6.2

Is op zich een prima idee, maar verandert niet zoveel: als de sponsorbedragen weer random zijn, kies ik nog steeds een sponsor die veel geeft voor een top10-plaats, en dan kan 9e en 10e financieel interessanter zijn dan 2e of 3e.

Ik zou overigens toch liever 2e of 3e eindigen op voorwaarde dat er tijdwinst bij is: een goed klassement rijden is voor mij belangrijker dan veel prijzengeld...

19/01/2012, 00:12
#12

Johnny Q. Kuch offline

Posts: 501
Reeks: 6.21

Natuurlijk, als er tijdwinst is dan wel. Maar er zijn ook veel sprintetappes, waar er geen tijdswinst is. Maar dat is dan ook mijn opmerking. De meesten gaan voor zo veel mogelijk renners in de top-10 i.p.v. podiumplaatsen. Wat in het huidige systeem heel logisch is, maar als je gaat naar een realistischer spel, is dat toch tegenstrijdig. (Wat met de laatste 4, 5 aanpassingen toch wel de bedoeling is). Maar geen probleem als hier niets van doorkomt, want ik vind het echt een leuk spel. Op termijn zou het wel 1 van de aanpassingen zijn die ik wel graag zou willen zien.

19/01/2012, 00:28
#13

Mathspurt offline

Posts: 3099
Reeks: 6.2

In bergritten ben ik het niet met je eens: je hebt daar 2 wijdstrijden in n rit: enerzijds de dagzege, en anderzijds die om zoveel mogelijk tijd te nemen in het klassement. Die strijd in het klassement is in het echt hoger aangeschreven.
In vlakke ritten heb je wel gelijk, met natuurlijk de volgende bemerking: ook de sprinters die er net naast grepen worden vaak genterviewd, al was het maar om te vertellen waarom ze niet gewonnen hebben: dat is ook publiciteit...

19/01/2012, 14:49
#14

Onbekend team offline

Posts: 392
Reeks: -INF.1

ik vind wel dat er verandering in moet komen hoe jullie dat willen doen maakt me niet zoveel uit

19/01/2012, 15:37
#15

Onbekend team offline

Posts: 1103
Reeks: -INF.1

er zijn ploegen die alleen voor ritten rijden, ook die moet je accepteren en daarom lijkt mij de bonus van geld en punten aan het eind van het seizoen genoeg.

19/01/2012, 19:57
#16

Mathspurt offline

Posts: 3099
Reeks: 6.2

Accepteren...

Uiteraard worden ze geaccepteerd, maar je kan toch niet verwachten dat ze ook even sterk gewaardeerd worden?

Alle derderangs Franse ploegen met hun wildcards rijden voor ritwinst, net zoals een aantal echte sprintteams. Wie ook effectief ritten wint wordt gewaardeerd door sponsors (en dat is ook nu zo) Toch kan je er niet omheen dat de teams met de echte klassementsrenners ook de teams zijn die het meeste sponsorgeld trekken. Dat mag dus ook in dit spel. De ritwinst-teams worden geaccepteerd in dit spel, ze verdienen ook geld in dit spel, maar ik zie niet in waarom precies hun sponsorgeld moet opgetrokken worden: als ze presteren, verdienen ze: in de ritten, en aan de truien (maar enkel aan de groene, en dat zal nooit een gele zijn).

Ieder natuurlijk zijn voorkeur, maar ik heb meer bewondering voor een klassementsteam als FC Dominant, dan voor een sprintteam zoals WWmer (dat overigens al seizoenenlang hoog in de hoogste klasse staat: volledig terecht ook, maar de eindzege in de reeks is nog net een trapje hoger, en wat mij betreft buiten het bereik van een sprintteam).

19/01/2012, 21:58
#17

Onbekend team offline

Posts: 1103
Reeks: -INF.1

het opgeheven htc highroad haalde bakken geld binnen. En ik zei niet dat winnersploegen meer moeten krijgen maar dat de balans goed is

19/01/2012, 22:37
#18

shadowX offline

Posts: 1179
Reeks: 6.4

Iedereen heeft een mening. Als je de meningen op een rijtje zet zie je dat er vaak evenveel voor als tegenstanders zijn. Net als in de tweede kamer. Maar we zullen nooit weten of de balans verstoord wordt al we iets niet proberen.

Ik heb in ieder geval mijn mening klaarliggen. Dat wil zeggen: Ik vind dat een ploeg die voor klassementen rijdt, meer sponsorgeld moet krijgen.

De discussie begon over het feit dat men wel punten krijgt voor een 11 tot 20 notering in een rit, maar geen sponsorgeld. Ik geloof dat dat een prima verdeling is. Maar ik heb nu een nieuw topic met een nieuw idee.

19/01/2012, 23:15
#19

Onbekend team offline

Posts: 729
Reeks: -INF.1

maar zoals J.Kuch ook aanhaalt, kan je perfect werken met een bonus van de podiumplaats

al moet er dan natuurlijk gezocht worden naar een verhouding die beter is dan wanneer je bv 2 top 10 plaatsen hebt ofzo

het is dan ook weer gecompliceerd, om deze verdelingen goed te krijgen

stel je voor

dat je met 2 renners een top 3 plaats behaalt en een ander team haalt met 5 renners een top 10, die uitgezonderd is van de top 3 (dus vanaf 4)

dan kan het zijn dat je als minder presterend team, toch een betere winst krijgt

De oplossing zou dus kunnen zijn om ofwel een goeie waardeverhouding te verkrijgen, maar dan moeten alle prijzen aangepast worden (vermits er een aparte rubriek komt voor podium)

ofwel ga je werken met een top 5 criteria en laat je de podiumplaats vallen

dat je dus

Overwinning;
Top 5;
Top 10;
Per week;

ofzo

Ik weet niet dat dit haalbaar is


20/01/2012, 19:43
#20

Onbekend team offline

Posts: 392
Reeks: -INF.1

perfect filip

Pagina 1 van 2 : 12>